DOĞADA HAYATTA KALMA EĞİTİMİ – ISSIZ ADA, SEN Mİ BÜYÜKSÜN, BİZ Mİ?

ÖNCELİKLE yukarıdaki HAYATTA KALMA OKULU VİDEOMUZU izleyiniz. Aşağıdaki yazılarda da detayları okuyabilirsiniz. Youtube Kanalımıza abone olmayı unutmayın.

“Şu tepede ne manzara vardır, haydi oraya tırmanalım!”, “Kazdağ’ını şimdi böğürtlen, çilek bürümüştür, hadi kampa gidelim!”, “Bisikletli oryantiring yarışı varmış, katılalım!”, “Bodrum’a flamingolar gelmiş, hadi bu haftasonu kanoyla yanlarına gidip, turlayalım!”, “Vadide bol kar birikmiş, hadi kayak pistinden çıkalım!”

haka-1
Bir cesaretle atıyoruz kendimizi maceraya ama kelleler hep Allah’a emanet. Annelerin hep yürekleri ağızında, tek defansımız Paulo Coelho’nun lafı: “Macera tehlikeli sanıyorsan, rutini dene. Asıl rutin adamı öldürür.” Tabi bu sav tartışmalarda siyah kuşaklı annelerin tek aduketiyle ikiye bölündüğünden ve işin aslı, biz de canımızı yolda bulmadığımızdan, bir şeylerin ters gitme ihtimaline karşı tedbirli olmaya karar verdik. Bilge’nin Bear Grylls hayranlığını “Of, o adam baştan aşağı Hollywood” tenkitlerime rağmen azalmaması da faktör olmadı değil.

Birbirimizi kaybedebiliriz, yemeklerimizi hain domuzlar tüketebilir, karşımıza kurt sürüsü çıkabilir… Bırakın kurdu, trafoya giren bir kedi ülkeyi çökertebiliyorsa, vahşi bir ayı neler neler yapabilir. Doğada vakit geçireceksek hayatta kalma eğitimi almamız şart. O zaman Hayatta Kalma Okulu. Ding dong! Kutsal Abi biz geldik. Aramızda henüz hayatta kalma eğitim almamış olanlar mutlaka temel hayatta kalma teknikleri yazımızı okusun gözünü seveyim.

haka2
Kutsal Abi eski komando olmanın yanı sıra, aynı anda hem sertifikalı hayatta kalma uzmanı, hem lisanslı paraşüt sporcusu, hem yamaç paraşütü eğitmeni, hem sertifikalı trekking rehberi, hem de lisanslı dağcı olduğundan, birçok disiplinin öğretisini bir araya getirerek kapsamlı seviye seviye kurslar hazırlamış. Biz henüz hafif sikletler Temel Hayatta Kalma eğitimini alacağız. Bir fırın ekmek yedikten sonra Kutsal Hoca’nın kurduğu Pusula Doğa Sporları’ndaki “çölde, açık denizde, soğuk bölgelerde, düşman bölgesinde hayatta kalma” ağır siklet eğitimlerine de talibiz.

İlk gün tuzumuz kuru. Henüz tırnaklarımıza toprak dolmamış parmaklarımızla bisküvilerimizi çaya batırarak sınıfta teorik dersi dinliyoruz. İki güne ısırganların kızarttığı ellerimizle közde salyongoz pişiriyor olacağımızdan haberimiz yok. Hangi yılan tehlikeli, su nasıl filtrelenir, yanımızda ne taşımalıyız, önce bir not, sonra çaydan bir fırt alıyoruz. Hop, bir dakika, nasıl yani, hayatta kalma eğitiminde yanımızda techizat ne arar dediyseniz hemen açıklayalım: Ee, siz tenis oynamaya gidiyorsanız haliyle yanınızda tenis raketiniz, spor ayakkabınız, t-shirtünüz var. Ayağınızı burksanız, kullanacağınız malzemeleriniz belli. Raket ile atel mi yaparsınız, t-shirtten bandaj mı, bağcıktan askı mı size kalmış.

haka-2

Aynı şekilde doğaya gittiyseniz, bu bir niyet üzerinedir, ister yürüyüş, ister bisiklet olsun. Tenise gidip raket götürmemek nasıl hıyarlıksa, doğaya gidip yanına almaması öyle hıyarlık olan bazı vazgeçilmezler var işte. Bıçak, çok amaçlı pense, minik ipler, matara, düdük, çakmaktaşı gibi… Annelerin, en komple besinlerden diye cebimize attıkları “5 gün hayatta tutan” hurma “acil durum kitlerini” kullanmamız gereken bir durumla karşılaşmamışız iyi ki de… Doğaya gittiysen, oraya bir niyet üzerine gittiğinden, oraya don-atlet gitmemişsindir. Bir gün kendini ormanın ortasında dımdızlak bulabileceğin olsa olsa iki senaryo var: Ya birileri sana eşek şakası yapmıştır, (o zaman Allah yardımcın olsun), ya da uçağın düşmüş ve sen mucizevi bir şekilde hayatta kalmışsındır ( o zaman da zaten Allah sana yapacağını yapmış, daha ne yapsın).

İkinci gün erkenden kalkıp, İstanbul’a sadece 2 saat mesafede olduğuna inanamayacağımız bakirlikte bir yere gidiyoruz. Dimdik vadilerden fışkıran gür orman, ormandan gelen tehşis edemediğimiz vahşi sesler. Uzakta ayı görürsek ne yapıyorduk? Hurma gösteriyorduk, onlar da haç görmüş vampir gibi patlıyorlardı. Ne hurması, çok ses çıkarıyorduk, ses… 🙂

haka-3

O vadiden içeri dalıyoruz. 7 kilometrelik yürüyüşümüzün asıl amacı çevreyi tanımak ama ufak ufak derse de başlıyoruz. Kutsal Abi sevinçle bulduğu otu kesip, “Hah, bu ot suya atınca balık sersemletir, kolayca avlarsın” diyor. Bir başka otu tehşis edip, gövdesini soyuyor, birer parça atıyoruz ağzımıza. Bazılarının tadı güzel, bazılarının tadı idare eder, ama başı dardayken sultan sofrası gibi gelir insana. Hurmaların çekirdeklerini ekip meyve vermesini beklememize gerek kalmayacak olması ümit verici. Bir yandan akşama çay yapmak için ısırganotu ve papatya topluyoruz. Hayatta kalırken keyif de yapacağız. 🙂 Bir başka bitkiyi çiğneyip çıkarıyor ağzından, yaralanırsak bunu yaranın üzerine basarız, enfeksiyonu önler. Her söküğümüzü doğadan dikiyoruz.

Gelin görün ki karnını sadece bitkiyle doyurmak imkansız. 7 km de bulabula anca bir öğünlük bitki bulursun, o da şansın yaver giderse. Avlanmadan hayatta kalmak imkansız. Çalılar hışırdıyor, içinde birşey var… Amanın. Yılan yakalamayı göstermek istiyordu hocamız, o fırsat bu olabilir! Heyecanlıyız… Biraz çalıları gözlemledikten sonra hışırtının cinsinden içerdekinin kaplumbağa olduğunu anlıyor, aksiyon beklediğimizdne biraz hayal kırıklığına uğruyoruz ama yemek yemektir günün sonunda.

haka-4

Kaplumbağayı eline alıp anlatıyor, nasıl temizlenir, pişirilir. Korkup kafasını içeri çektikçe içimiz kıyılıyor. Açlıktan mecbur kalsak bile çok zor olur canını almak. Bulduğumuz yere bırakıyoruz kendisini, hemen toz oluyor. Aferin, kimsecikler görmesin seni. Merak etmeyin, biz uçağımız düşerken sucukları bulup cebimize doldurduğumuzdan, bize akşam ziyafet var.

Aslında doğada hayatta kalmamız gerektiği durumda önceliğimiz yemek bulmak değil. Doğada ilk yapman gereken şey hem ruh, hem de fiziksel sağlığın için barınak yapmak. Avlanma, tuzak kurma, oltasız balık tutma konularına sonra geleceğiz. Sağda solda devrilmiş ağaçlardan irili ufaklı dallar bulup yığıyoruz. Hem ateş, hem de barınak için lazımlar. İki çeşit barınak öğreniyoruz, bir bushcraft tarzı, tamamen doğal maddeden, bir de pançomuzu kullanarak. Ocak yapmak için, şiş yapmak için, barınak yapmak için, olta yapmak, tuzak kurmak için her şey ama her şey için odun yontmak gerekiyor. Bıçağın yoksa yanmışsın arkadaş. Benim kollar perte çıkıyor saatlerce yontmaktan, beylerse azimle devam ediyorlar. Issız bir adaya düşersem yanıma alacağım üç şey: çakmaktaşı, bıçak, ve Bilge. Bileğine güvenenlereyse önerimiz; çakmaktaşı, bıçak, çok amaçlı pense.

haka-1

Çeşit çeşit ateş yakma yöntemi öğrendik, etrafında çeşit çeşit hikaye dinledik. Bugünlük bu kadar yeter, ertesi gün eğitime devam.

Ee, sucukları yedik bitti, ikinci gün ne yapacağız? Kutsal Abi ile birlikte salyongoz toplayıp, sümükleri akmasın diye onları yapraklara dürüyoruz. Açlık başımıza vurdu, gözümüze marula dürülmüş mercimek köftesi gibi duruyorlar. Fransızlar hapur hupur indiriyorsa mideye, vardır bir iş. İlk lokmayı çekinerek atıyoruz ağzımıza, aaa tadı midye dolma gibi. Hadi bugünü de kurtartık.

Güneş saatiyle yön mü bulmadık, farazi uçaklara SOS mi göndermedik, sincaplara tavşanlara tuzaklar mı kurmadık, vahşi hayvanların izinini mi sürmedik… Onlar da bizim izimizi sürmeden oradan ayrılmaya karar verdik. Artık kendimizi kemale erdik gibi hissediyoruz. Sanki Tarzan gibi sarmaşıktan sarmaşığa atlayarak İstanbul’a dönebiliriz. Aaa-ağağa-aaa!

haka3
Sarmaşıklarla kırmızı ışıklarda durdurmakta problem çıkaracağı için yine arabamıza dönmeye karar verdik. Arabada hocamızla trekking rotaları danışıyoruz. Yenice’ye gidin diyor. “Yanlız o tarafa giderseniz yanınızda göz yakmaz bebek şampuanı da götürün.” Ne alaka diyoruz birbirimize bakıp. Diyor, “Biz 3 arkadaş o tarafa trekkinge gitmiştik. Göle girip yıkanalım dedik. Hepimiz sabunla yıkanıyoruz. Gözlerimizi bir açtık, gölün kıyısında su içmeye inmiş bir kurt sürüsü!”

Issız ada listesini derhal revize ediyoruz: çakmaktaşı, bıçak, bebek şampuanı!

HAYATTA KALMA OKULU / PUSULA DOĞA SPORLARI
Hayatta Kalma Okulu Websitesi / Facebook
Pusula Doğa Sporları Websitesi / Facebook

EN TEMEL HAYATTA KALMA KİTİ:
Avcı Bıçağı, çok maksatlı pense (mutlaka testeresi olsun) -hayatınız en çok bu ikisine bağlı, en sağlamından alın, tiz pusulalı düdük, en az 3m/ tercihen 5 m kadar ince ama sağlam ip (örneğin paraşüt ipi), ateş başlatıcı malzeme (Çakmaktaşı veya magnezyum çubuğu)
EKLENMESİ FAYDALI DİĞER MALZEMELER:
Askeri panço, pamuk (ıslak ortamlarda ateş başlatmak için), matara, aliminyum ilk yardım battaniyesi, çok kapsamlı antibiyotik, Sinyal Aynası. Eğer yatırım yapmak isterseniz de SOS sinyali gönderen kişisel takip cihazları.
HAYATTA KALMA EĞİTİMİNİZ YOK, DOĞADA KAYBOLDUNUZ:
Aşağıdakiler genel yaklaşımlar. Duruma göre aşağıdakilerin tersini yapmak da mantıklı olabilir.
– Geride sizin kaybolduğunuzu anlayacak birileri (grubunuz, yolculuğunuzu haber verdiğiniz jandarma komutanlığı, evinizde sizi bekleyeniniz) varsa, kaybolduğunuz alandan çok uzaklaşmayın.
– Gece kesinlikle ilerlemeyin. Öğleden sonra barınağınızı yapmaya koyulup, geceyi korunaklı geçirin.
– Enerjinizi, suyunuzu, yiyeceğinizi dikkatli harcayın.
– Kimse sizin orda olduğunuzu bilmiyorsa (ki bunu asla yapmayın, hep birilerini haberdar edin) dere yatağı bulup akış yönüne doğru takip edin. Dereler sizi medeniyete ulaştıracaktır.
– Mutlaka arkanızda iz bırakarak ilerleyin.
– Siz siz olun, temel hayatta kalma ve ilk yardım eğitimlerinizi alın.
NE GÖTÜRMELİ?
Kamp malzemesi: çadır, bot, safari tarzı giyim, 50 lt. sırt çantası, çelik kupa… (ne kadar konfor aradığınıza göre , mat, uyku tulumu, kafa feneri, harita pusulası)
DİĞER EĞİTİMLER:
– Pusula, Harita & GPS
– Temel Fotoğraf

17 Comments

1. Ben de bende katılmak isterim. nereye başvuracağım çabuk yeri söyleyin. hayat memat meselesi kıma lar yesss

1. Herşey zaten yazıda var. Okumayıp bir de özel ilgi bekliyorsun. Yetmiyormuş gibi bir de kendince laf sokuyorsun. Sana yardımcı olanda kabahat.

2. Kamp egitimi alsak keske ama nerden baslasak acaba derken
    en iyisi bi’ Bizevdeyokuz’a soralim diye dusunduk ve iste bingo! Cok gezin hic evde durmayin! Sevgiler

3. slm bende kurslarınıza macera amaçlı katılmak istiyorum. gerekli bilgileri yollarsanız sevinirim.

1. Temas etmeniz gereken şirketin bilgilerini yazının en altında bulabilirsiniz

4. Harikasınız, tam katılmak istediğim program, bir de soğuk bölgelerde hayatta kalma için kuzuyaylada karda kalmıştınz bir gece, onun yazısını henüz paylaşmadınız sanırım?

1. Elif çok teşekkürler 🙂 Soğuk Havalarda Hayatta Kalma kursunun yazısını ve videosunu önümüzdeki hafta paylaşacağız. E-mail listemize içerik yayınladıkça bildirim yapıyoruz. Sağ sütundaki BİZDEN HABERLER kısmından üye olabilirsin. Sevgiler…